Szkoła Tańca Romuald Rychcicki Szkoła Tańca Romuald Rychcicki
Szkoła Tańca Romuald Rychcicki Szkoła Tańca Romuald Rychcicki

Szkoła Tańca Romuald Rychcicki
taniec dla dorosłych – nauka we własnym tempie

 

 1985 - 2024

 z tańcem

 


tel. (91) 48 21 666


Zapisy w dowolnym momencie

 

 

 ZAPRASZAMY 

taniec solo

   PN, ŚR, PT    17.15 - 18.15

(poziom średni, zaawansowany i początkujący)

taniec parami

 PN, ŚR, PT    18.30 - 19.45

(indywidualny tok nauki)

lekcje indywidualne

w terminach umówionych

 

HASŁO NA TERAZ 

Sunąć obręczą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

   

 

 

12 sierpnia 2022

JEDEN TANIEC - JEDEN RYTM

Taniec to nie zbiór kroków czy figur. Taniec to muzyka.

Gramy ją naszym ciałem. Podstawą jest rytm. Inaczej tańczymy walca na 3/4, a inaczej na 3/8. Inaczej brzmi cha cha na 4/4, a inaczej guajira na 2/4. - choć wiele osób je myli. Wiele osób tańczy rumbę (4/4) do muzyki bolero (2/4) bo brzmią podobnie. Samba tańczona jest do muzyki batucady, rumby espanola i reagetonu, a rekordzista jive - do jitterbuga, boogie woogie, rock and rolla i rytm and bluesa, choć  to rytmy od Sasa do Lasa.

Moja ulubiona zasada "jeden taniec - jeden rytm" jest łamana, więc ja tu i teraz stawiam swoje cichutkie małe veto.

Mało kogo to obejdzie, ale przynajmniej sumienia będę miał czyste.

 

 

   

 

 

18 maja 2021

WYSUNĄĆ NOGĘ

Człowiek chodzi, biega lub skacze (choć bieganie i skakanie są do siebie podobne). W tanću głównie chodzimy, czyli przemieszczamy nasze ciało z jednego punktu równowagi do drugiego. Praktycznie wygląda to tak, że umieszczamy bark nad palcami stopy i trzymamy tak długo, dopóki nie wysuniemy drugiej stopy do następnej pozycji, Możemy wysuwać w dowolnym kierunku, ale zawsze palcami nawet wtedy, kiedy mamy postawić krok od pięty. Wysunęliśmy? Świetnie. Teraz umieszczamy bark nad palcami tej wysuniętej i po robocie. Pierwszy krok mamy już za sobą (albo - przed).

 

        

4 stycznia 2019

RAMA

W tanecznym slangu funkcjonuje pojęcie ramy. Ma ono określać stabilne trzymanie ramion partnera a czasami nawet partnerki. Słyszymy czasem: "postawiłem ramę", "rama mi poszła", "ma fatalną ramę". Brzmi strasznie technicznie a nie powinno.

Mniej więcej czterdzieści lat temu pani Bobbie Irvine - jedna z wielkich naszego tańca - użyła określenia, że partnerka jest obrazem a partner oprawą tego obrazu - ramą. Tak więc rama to JEGO ramiona, JEGO sylwetka, JEGO ułożenie ciała i JEGO prowadzenie takie, by JEJ obraz był pięknie wyeksponowany.

Wiedza upiększa, niewiedza wulgaryzuje.

 

     

 

18 maja 2018

PARTNER NIE TAŃCZY

To oczywiście skrót myślowy mający zaznaczyć różne role partnerów w tańcu. Partnerzy nie rywalizują w parze, kto lepszym tancerzem jest. Partnerka tańczy a partner kreuje jej taniec czyli sugeruje, kiedy i w którym kierunku oraz w jaki sposób powinna się poruszać. Sugeruje - nie wymusza. Nie obraca, nie ciągnie, nie popycha. Sygnalizuje, kiedy powinna sie obrócić, kiedy pojść za partnerem, kiedy się wycofać. Zostawia jej spory zakres swobody na interpretację swojej roli  jak dobry reżyser dobrej aktorce, bo to ona właśnie ma być gwiazdą a on twórcą jej sukcesu.

 

 

   
 

26 kwietnia 2018

ZAWSZE W PRZODZIE

Człowiek stworzony jest do ruchu w przód. W tył może się tylko cofać a to już coś innego. Ciało zawsze pochylone jest do przodu, jego pionowa oś przechodzi przez palce stóp. Bardzo to ułatwia ruch do przodu bo pozwala wykorzystać grawitację. Upadając nieco podsuwamy nogi pod ciało i przesuwamy sie. Widać to wyraźnie zwłaszcza podczas biegu. W tył tak łatwo nie pójdzie. Trzymając ciało wychylone do przodu wysuwamy do tyłu palce stóp i nachodzimy na nie. Wycofujemy się na "z góry upatrzone" (zaznaczone palcami) pozycje.

 

 

   

 

 

16 kwietnia 2018

UNOSZENIE I OPADANIE

Dzięki naszym ustawionowym nogom (ten dziwoląg pochodzi od stawów) możemy zmieniać swoją wysokość. Interesują nas trzy poziomy. Pozycja startowa to parter, pozycja niska - piwnica i pozycja wysoka - piętro.

W tańcu standardowym - inaczej niż w normalnym budynku - na piętro z parteru przechodzimy przez piwnicę, czyli aby się wznieść musimy wpierw upaść (przepraszam - opaść).

 

 

 

   
 

29 marca 2018

PROWADZENIE GŁOWĄ

Zdarza się, że zapytani na ulicy pokazujemy kierunek ruchem głowy. Często nawet pochylamy ją delikatnie (centymetry?) używając czubka głowy jak wskaźnika. Podobnie postępuje partner w tańcu (nie tylko standardowym) wskazując partnerce kierunek , w którym ta za chwilę  ma podążyć. Przypomnieć tu należy, że czubkiem głowy (nie czołem) sterujemy używając dolnego końca kręgosłupa czyli umownie - kości ogonowej.

 

 

 

   
 

19 marca 2018

GŁOWA JEST NAJWAŻNIEJSZA

Dlaczego? Bo glowę widzimy od razu. Twarz określa kierunek ruchu (choć nie jego zwrot). Głowa obraa się, przybliza do celu , oddala, pochyla się, obniża i unosi. Słowem - zachowuje sie jakoś w przestrzeni i widz to postrzega. Nie oznacza to jednak, że możemy machać samą głową. Głowa zwieńcza nasz kręgosłup. Na drugim końcu mamy kość ogonową (mniej więcej w centrum ciała) i to tym drugim końcem sterujemy ruchami głowy. Pytanie: po co tak sobie komplikujemy? Odpowiedź: dla równowagi. 

 

 

   
 

7 marca 2018

NAJPIERW KIERUNEK, POTEM RUCH

Zanim wykonamy krok musimy ustawić się w we właściwym kierunku. Praktycznie, wciskając palce w parkiet skręcamy się i dopiero wtedy (choc prawie natychmiast) wysuwamy nogę do następnej pozycji. Błędem byłoby skręcanie się w trakcie stawiania kroku a już fatalnym błędem - skręcanie się po. Nasze kolana zaczęłyby protestować upominając się o taneczne BHP. 

 

 

 

   
 

4 marca 2018

HOŁUBCE

Byłem swiadkiem niecodziennej ulicznej sceny, która wprowadziła mnie w dobry nastrój. Chodnikiem biegł chłopak i wycinał hołubce. Naprzeciwko niego, jakieś sto metrów dalej zauważyłem powód.

Powód miał duże oczy i rozpromienioną twarz jak wiosna w pełni.

Co to ma wspólnego z tańcem? Wszystko: mężczyzna, kobieta, uczucie, relacje, rozmowa bez słów i oczywiście hołubce. Muzyki nie słyszałem ale pewnie im grała. 

 

 

   
 

2 marca 2018

DŁUGIE NOGI

Mówi się, że ktoś ma nogi do pachy lub do samej ziemi. To zaleta. W tańcu też. I nie chodzi tu o dar natury tylko o iluzję jaką na własny użytek tworzymy. Wyobrażamy sobie, że nasza noga zaczyna się barkiem (w tańcach standardowych) lub piersią (w tańcach latynoskich) i tam właśnie inicjujemy ruch. Czujemy się trochę jak pająk ale wygodniej tańczyć małe kroki długimi nogami niż na odwrót.

 

 

 

   
 

25 lutego 2018

USIĄDŹ ZANIM WYRUSZYSZ.

Zwyczaj nakazuje usiąść na walizkach przed podróżą. Analogię znajdziemy w tańcu. Zanim wykonamy kolejny krok należy usiąść (lub stanąć) na nodze postawnej i jednocześnie wysunąć palce drugiej nogi do następnej pozycji. Wbrew pozorom łatwiej tak uzyskać płynność ruchu a równowaga staje się oczywista.

 

 

 

   
 

22 lutego 2018

JAK MIERZYĆ KROKI?

Długość kroku powinna być tak wymierzona by poruszać się płynnie i nie tracić równowagi. Miarkę nosimy ze sobą a właściwie mamy ją wbudowaną. Wystarczy stanąć nad palcami jednej stopy (nisko lub wysoko, z prosym lub ugiętym kolanem - bez różnicy) i wysunąć w dowolnym kierunku (najdalej jak się da z zachowaniem równowagi) palce drugiej stopy. Wyznaczą one miejsce następnego kroku.  Jeżeli ma to być krok od pięty, w miejscy wyznaczonym umiesczamy obcas.

 

 

 

   

 

 

19 lutego 2018

JAK ŁAPAĆ RYTM?

Poprawniej bedzie: jak grać rytm w tańcu? Przed każdym krokiem naciskamy parkiet palcami stopy (czasami piętą, czasami piętą i po chwili palcami) i jednocześnie wysuwamy nogę do następnej pozycji by była gotowa do następnego naciśnięcia. Te naciśnięcia tworzą

rytm naszych kroków a dzięki wysuwaniu nogi nie musimy gonić rytmu - mamy go zawsze pod stopami.

 

 

 

   

   

  14 lutego 2018   

TANIEC W FILMIE 

Fred Astaire i Eleanor Powell w sequelu Broadway Melody z 1940 roku (pierwszy oscarowy nakręcono w 1929).

Jak widać, czasami nie  potrzebują muzyki - sami sobie grają.

 

 

   


 

Copyright © 1990-2024 Romuald Rychcicki

Google+